Despre Noi

Linkuri afiliate sau cum să-ți respecți cititorii

April 3, 2017

M-am gîndit mult dacă să scriu sau nu acest articol deși problema a mai fost dezbătută pe grupuri și forumuri. Nu doresc să jignesc pe nimeni și nici nu voi da nume/arăta cu degetul, dar efectiv simțeam nevoia să îmi spun părerea și pe blog.

Lucrurile în blogging sunt destul de clare. Scrii de plăcere, dar scrii și pentru că îți dorești să câștigi ceva bani. Bani de hosting (ok, suma nu e uriașă, dar totuși), bani de produse, de deplasări etc. Fiecare nișă de blogging are cheltuielile ei și nu putem pretinde că un blog bun se poate face cu 0 resurse financiare.

Acestea fiind zise, bloggeri caută diferite metode de a căștiga un ban. Cea mai simplă metodă? Linkurile afiliate și codurile promoționale. Le vedem peste tot: super reduceri la diverse magazine online, coduri care vă oferă reduceri la diverse produse, invitații pe diverse site-uri de cumpărături care vin la pachet cu o ofertă. Toate bune și frumoase, nimic rău, din contră chiar. Cei care dau click pe aceste linkuri au, uneori, anumite avantaje, iar cei care oferă codurile primesc un procent din vânzările efectuate cu ajutorul linkului sau a codului oferit.

Intervine, însă, o problemă care deranjează. Lipsa de transparență a celor care oferă aceste coduri și linkuri. În diverse țări aceste practici au fost reglementate și trebuie obligatoriu declarate prin disclaimere care specifică dacă cel care oferă aceste linkuri și coduri are un câștig de pe urma lor. Sunt numeroase discuții pe reddit sau pe alte forumuri legate de diverși beauty guru care încă ascund faptul că sunt sponsorizați de diverse companii sau că au vreun căștig de pe urma codurilor promo. Datorită acestor discuții din ce în ce mai mulți guru au disclaimere la clipuri, pe bloguri și chiar pe Instagram unde menționează clar toate aceste lucruri.

La noi… Nimic. Pauză. Nimeni nu menționează nimic, linkurile curg, postările cu “Vai, ce super reduceri are magazinul X” deși cu nici o lună în urmă același blogger insulta masiv magazinul respectiv – sunt la ordinea zilei. Despre posturi sponsorizate și nesemnalizate nici nu are rost să discutăm… Nț, nț, nț.

Credeți că dacă menționați acest lucru cititorii nu vor da click? Sau credeți că toți cititorii știu că se fac bani din acele linkuri și apasă în cunoștință de cauză? Vă zic eu: nu și nu. Cititorii nu vor fugi, ba chiar vă vor respecta dacă vor vedea un disclaimer clar. Și da, există cititori care nu știu aceste dedesubturi ale lumii bloggingului și care au dreptul să știe clar toate detaliile importante.

Eu am luat o decizie clară: cu extrem de puține excepții (efectiv vorbim de 2 pentru care am o afinitate specială) nu voi susține și nici nu voi urmări niciun blog care nu are disclaimerul de care ziceam. Mi se pare o chestiune de elementar bun simț și respect ca acesta să existe pe site și nu cred că există un argument pe acest Pământ care să mă convingă că ascunderea unor astfel de detalii este ceva normal. Evident, puteți să mă contraziceți.

semnatura-ada

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply